maandag 3 januari 2011

De Oude Boom

" De timmerman Steen was met zijn leerling op weg naar een dorp voor een karwei. Onderweg kwamen ze voorbij een indrukwekkende boom. De leerling zei: 'Meester, kijk eens wat een schitterende boom, zo een heb ik nog nooit gezien. Hoeveel mensen kunnen daaronder wel beschutting vinden' Steen antwoordde: 'Wat nou schitterend! Dat hout is nergens geschikt voor! Een waardeloze boom is het!'

Die nacht droomde Steen dat de boom voor hem stond en zei: 'Jij timmerman, wat weet jij van waardeloze bomen? Als ik bloemen had gedragen, waren de mensen gekomen en hadden mijn takken afgerukt en me verminkt. Als mijn hout geschikt was geweest om huizen van te bouwen, was ik allang omgehakt en in stukken gezaagd. Als ik goed brandhout geweest zou zijn, was van mij nu allen nog maar as over. De enige reden, waarom ik zo kon groeien, me zo kont ontplooien, is dat ik voor niemand van nut ben en daarom door niemand verminkt. Jij waardeloze timmerman, wat weet jij van waardeloze bomen?'

Geen opmerkingen: